Dinsdag 8 oktober 2024, 20.00 uur:

"Cartoons en hun maatschappelijke en historische context",
door Niek Nagengast.

De publieke opinie is niet altijd op de hand van de cartoonist, vooral als datgene wat hij duidelijk wil maken niet in het straatje van iemand of een bevolkingsgroep past die in getekende vorm op de hak genomen worden. Het maakt de cartoonist tot een dapper mens die desondanks tóch zijn getekende mening wil tonen, ook al brengt het tegenwoordig helaas een hoge risicofactor met zich mee, soms resulterend in bedreigingen en moordaanslagen. Maar gelukkig: de cartoonist tekent door, overtuigd als hij is van zijn rol om te informeren. Over de betekenis van cartoons door de eeuwen heen gaat de lezing.

Maar gelukkig: de cartoonist tekent door, overtuigd als hij is van zijn rol om te informeren en de kijkers te wijzen op zijn visie op de maatschappij. Het gaat om de kracht van een "beeld" en daar scharen cartoonisten zich bij andere kunstenaars in hun verschillende disciplines. Daarover en over de betekenis van cartoons door de eeuwen heen gaat de lezing.

Na zijn opleiding aan de kunstacademies in Tilburg, Groningen, Arnhem en Parijs, was Niek Nagengast (69) werkzaam als docent beeldende vakken en coördinator Culturele en Kunstzinnige Vorming in het voortgezet onderwijs en aan de kunstacademie in Arnhem. Voor het Cito was hij mede-samensteller van de examens beeldende vakken voor het middelbaar onderwijs en hij is nog als examinator betrokken bij de staatsexamens beeldende vakken. Hij geeft privé-cursussen voor geïnteresseerden die willen werken en denken als kunstenaar. Daarnaast is Niek Nagengast al sinds 45 jaar in Mook werkzaam als veelzijdig beeldend kunstenaar: tekenen en schilderen (aquarel en olieverf) hebben zijn voorkeur en hij maakt karikaturen en illustraties en cartoons die een maatschappelijk raakvlak hebben.

Stichting Culturele Activiteiten Molenhoek @ 2024