Donderdag 9 januari 2025, 20.00 uur:

"'Gevaarlijke' zeedieren: herkenning, eerste hulp en preventie",
door John Serton en Jos Groenen.

De laatste 30 jaar heeft toerisme naar exotische plaatsen een grote vlucht genomen. Steeds meer mensen gaan naar verre stranden om te genieten van zon en zee. Juist hier gaan mensen ook vaak snorkelen of duiken en ontmoeten daardoor allerlei in zee levende dieren. Niet altijd lopen deze ontmoetingen goed af. Geschat wordt dat er wereldwijd jaarlijks 40.000 tot 50.000 ongevallen plaatsvinden met zeedieren, waarvan een klein aantal zelfs met dodelijk afloop.

Niet alleen in tropische wateren vinden dit soort ongevallen plaats. Ook in Nederland zijn er regelmatig meldingen van verwondingen door pietermannen, pijlstaartroggen, kwallen en schorpioenvissen. Veel problemen kunnen eenvoudig voorkomen worden door kennis over de dieren en hun omgeving. Veel van de problemen worden simpelweg veroorzaakt door menselijk gedrag.

John Serton en Jos Groenen zijn actieve duikers en gezamenlijk de schrijvers van het boek "'Gevaarlijke' Zeedieren". In hun boeken bespreken ze 'gevaarlijke' zeedieren van overal ter wereld. Er wordt ingegaan op herkenning van de dieren en wat er gedaan kan worden aan preventie om een vervelende ontmoeting te vermijden. Mocht er toch een verwonding ontstaan, dan wordt er ingegaan op de eerste hulp en behandeling die gegeven kan worden. Samen geven zij een infotainment over gevaarlijke zeedieren en gaan zij in op 'n keur van zeedieren zoals kwalsoorten, kegelslakken, octopussen en ook diverse giftige en bijtende vissoorten. Het geheel wordt ondersteund door veel visualisatie: foto's video's, als ook opgezette modellen en dieren op sterk water.

John Serton: geboren in Eindhoven (1962), was van 1979 tot 2021 werkzaam bij Defensie bij de Geneeskundige Dienst en Personeelszaken. Opleiding: HBO Personeel en Organisatie en de Koninklijke Militaire Academie en hij is nu met prépensioen.

Jos Groenen: geboren in 1965, heeft biologie gestudeerd aan de Radboud Universiteit van Nijmegen (experimentele dierfysiologie). Momenteel werkzaam als operationeel manager bij een zelfstandig behandelcentrum (Xpert Clinics en Velthuis Kliniek).

Stichting Culturele Activiteiten Molenhoek @ 2024