Donderdag 31 oktober 2024, 20.00 uur:

"Politiek en online communicatie: een gevaarlijke cocktail?",
door dr. Maurice Vergeer.

Sinds het begin van het huidige millenium kennen we social media (zoals Hyves, YouTube, Facebook, Twitter (nu X), TikTok, Instagram). Deze "nieuwe" media verschillen substantieel van media waarmee veertig-plussers zijn opgegroeid. De massale adoptie van social media lijkt aan te geven dat het aan veel behoeften van mensen voldoet. Maar betekent nieuwe media ook altijd betere media? Zo werken er op de achtergrond allerlei algoritmes en artificial intelligence-technologieën die de aard van het aanbod en het gebruik kunnen veranderen.

In deze lezing wordt ingegaan op de onderscheidende kenmerken van social media in vergelijking met "legacy" media. In het bijzonder op de rol van sociale media in het politieke proces, zoals de dagelijkse politiek, politieke campagnes zoals ten tijde van verkiezingen.

Dr. Maurice Vergeer, gepromoveerd binnen de sociale wetenschappen, is werkzaam aan de Radboud Universiteit bij Communicatiewetenschap, actief in het onderwijs en onderzoek, en de Radboud Summer School. Zijn onderzoek richt zich op polarisatie in de samenleving en de rol van media daarin, de analyse van processen van informatiediffusie in de samenleving, sociale netwerken op social media, politieke communicatie en verkiezingsuitslagen, machine learning, artificial intelligence in media en informatiezoekgedrag in tijden van crises.

Lees verder voor een uitgebreide toelichting ...