Dinsdag 19 november 2024, 20.00 uur:

"Oorzaken, gevolgen en aanpak van de wereldwijde uitwisseling van invasieve exoten: voorkomen is beter dan bestrijden",
door prof.dr. Rob Leuven.

Amerikaanse rivierkreeften, Australische watercrassula, Aziatische tijgermuggen, Chinese wolhandkrabben, muskusratten, Nijlganzen, Japanse duizendknopen: wie kent ze niet? De wereldwijde uitwisseling van planten en dieren neemt snel toe door de globalisering van handel, vervoer en toerisme. Veel uitheemse soorten worden geïntroduceerd als huisdier en voor sierteelt of liften mee tijdens transport van goederen en grondstoffen. Invasieve exoten zijn uitheemse planten- en diersoorten die door menselijke activiteiten worden verspreid naar nieuwe leefgebieden, zich daar vestigen en vervolgens ernstige schade veroorzaken aan natuur en milieu of een groot risico vormen voor de volksgezondheid. Klimaatverandering, milieuaantasting en afwezigheid van natuurlijke vijanden maken succesvolle vestiging en snelle populatietoename van deze soorten mogelijk.

Tijdens deze lezing wordt uitgebreid ingegaan op de oorzaken en gevolgen van diverse invasieve exoten die risico's vormen voor uw woon- en leefomgeving. Daarnaast wordt besproken hoe ongewenste gevolgen van uitheemse planten en dieren kunnen worden voorkomen.

Prof.dr. Rob Leuven is emeritus-hoogleraar invasie-biologie van de Radboud Universiteit in Nijmegen en draagt bij aan de kennisontwikkeling voor betrouwbare risicobeoordeling exoten en kosteneffectief beheer van invasieve soorten in Nederland en de Europese Unie. Hij was oprichter van Nederlands Expertise Centrum Exoten (NEC-E) en lid van het Wetenschappelijk Forum voor Invasieve Exoten van de Europese Commissie.

Lees verder voor een uitgebreide toelichting ...