Dinsdag 10 december 2024, 20.00 uur:

"De mooiste resultaten van de Hubble en James Webb Ruimtetelescopen",
door prof.dr. Henny Lamers.

De Hubble Ruimtetelescoop die gelanceerd is in 1990 en zijn opvolger, de James Webb Ruimtetelescoop sinds december 2021, hebben een enorm aantal prachtige en verrassende opnamen gemaakt. Velen daarvan verschenen in de pers en op de televisie, meestal met een korte omschrijving. Maar wat hebben we geleerd van al de mooie opnamen?

In deze voordracht wordt eerst iets verteld over de bouw en de werking van de Hubble en de James Webb Ruimtetelescopen en het grote verschil ertussen. Daarna zullen een aantal spectaculaire foto's getoond worden met daarbij de uitleg over hetgeen erop te zien is. Natuurlijk ook wat we daarvan geleerd hebben over onder andere: de zoektocht naar tweeling Aarde, over de geboorte en de dood van sterren, en over melkwegstelsels en hun zwarte gaten. Daarbij komen ook bijzondere opnamen aan bod waarbij we bijna terug kunnen kijken tot de Oerknal 13,76 miljard jaar geleden. We zullen zien dat deze ruimtetelescopen op een aantal gebieden ons denken over de kosmos drastisch hebben veranderd.

Prof.dr. Henny Lamers (Huissen 1941) is een veel gevraagd spreker over sterrenkunde voor allerhande gezelschappen. Hij gaf meer dan 800 publiekslezingen over sterrenkunde in binnen en buitenland, o.a. tijdens een rafting-trip in de Grand Canyon. Hij kreeg veel onderscheidingen voor zijn colleges en publiekslezingen.

Lees verder voor een uitgebreide toelichting ...