Donderdag 9 januari 2025, 20.00 uur:

"'Gevaarlijke' zeedieren: herkenning, eerste hulp en preventie",
door John Serton en Jos Groenen.

De laatste 30 jaar heeft toerisme naar exotische plaatsen een grote vlucht genomen. Steeds meer mensen gaan naar verre stranden om te genieten van zon en zee. Juist hier gaan mensen ook vaak snorkelen of duiken en ontmoeten daardoor allerlei in zee levende dieren. Niet altijd lopen deze ontmoetingen goed af. Geschat wordt dat er wereldwijd jaarlijks 40.000 tot 50.000 ongevallen plaatsvinden met zeedieren, waarvan een klein aantal zelfs met dodelijk afloop.

Niet alleen in tropische wateren vinden dit soort ongevallen plaats. Ook in Nederland zijn er regelmatig meldingen van verwondingen door pietermannen, pijlstaartroggen, kwallen en schorpioenvissen. Veel problemen kunnen eenvoudig voorkomen worden door kennis over de dieren en hun omgeving. Veel van de problemen worden simpelweg veroorzaakt door menselijk gedrag.

De sprekers zijn actieve duikers en gezamenlijk de schrijvers van het boek "'Gevaarlijke' Zeedieren".
John Serton ((1962) was werkzaam bij Defensie bij de Geneeskundige Dienst en Personeelszaken. Opleiding: HBO P&O en de KMA; hij is nu met prépensioen.
Jos Groenen (1965) studeerde dierfysiologie aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Momenteel werkzaam als operationeel manager bij een zelfstandig behandelcentrum (Xpert Clinics en Velthuis Kliniek).

Lees verder voor een uitgebreide toelichting ...