Donderdag 30 januari 2025, 20.00 uur:

"Een Romeins aquaduct van Berg en Dal naar Nijmegen",
door dr. Paul Kessener.

In 19 BC arriveerde voor het eerst een Romeins legioen in Nijmegen dat zich vestigde zich op de Hunerberg. Na de Bataafse revolutie in 70 AD werd Ulpia Noviomagus gesticht en bouwde Legio X Gemini een nieuw kamp op de Hunerberg. Water uit bronnen in Berg en Dal werd door middel van een aquaduct naar het kamp gevoerd. Hoewel er al lang een vermoeden bestond van het bestaan van een Romeins aquaduct, is dat pas in 2005 meer zeker geworden, alhoewel sommigen aan het bestaan ervan twijfelden.

Na verdere evaluatie van de archeologische bevindingen werd het bestaan van een aquaduct voor waar aangenomen en werd het aquaduct uiteindelijk opgenomen in de Werelderfgoedlijst van UNESCO (2021). De lezing vertelt het verhaal van het aquaduct van Berg en Dal naar Nijmegen, haar wederwaardigheden, haar route en de landschappelijke onderdelen.

Dr. Paul Kessener is onderzoeker van Romeinse aquaducten en waterdistributie, o.a. in Nîmes, Lyon, Pompeii, Palermo, Aspendos, Patara, Ephese en in Nijmegen. Zijn proefschrift (Radboud Universiteit Nijmegen) was getiteld: "Roman Water Distribution and Inverted Siphons". Momenteel doet hij onderzoek naar de aquaducten van Lyon en is hij deelnemer aan congressen over Romeinse waterhuishouding.

Lees verder voor een uitgebreide toelichting ...