Donderdag 5 oktober 2023, 20.00 uur:

"Nieuwe behandelmethode tegen kanker met een bio-nanobatterij: de BAT-scan",
door Carin Janssen en prof. Jelle Barentsz.

In de toekomst zullen er meer mensen kanker krijgen of er mee te maken krijgen, vanwege erfelijke aanleg en externe factoren. Een mogelijke behandelmethode is de bio-nanobatterij behandeling. Dit is een eenvoudige poliklinische methode waarbij kleine nanobatterijtjes (bolletjes suiker en eiwitten) via een infuus in de bloedbaan worden gebracht. Deze batterijtjes bevatten een stofje dat specifieke vormen van kanker kan herkennen. Hierdoor hechten ze zich vast aan deze kankercellen. Zodra ze vastzitten, wordt er een elektrische stroom door de celwand geleid en sterft de kankercel af. De biobatterij bestaat uit suiker en natuurlijke enzymen en wordt na gebruik biologisch afgebroken in het lichaam.
Op dit moment bevindt het project zich nog in de zogenaamde "in-vitro" fase, waarbij kankercellen worden blootgesteld aan verschillende concentraties en vormen van bio-nanobatterijtjes. Het is echter moeilijk om financiering te vinden voor de eerste fase: het afbeelden van ziekteprocessen met behulp van nano-ijzerdeeltjes en MRI scan. Daarom hebben we de Stichting "Nano Ribbon" opgericht. Deze zal zich inzetten voor de fondsenwerving en fungeren als denktank en bruggenbouwer tussen de verschillende onderzoeksdisciplines.

foto: Paul Rapp

Prof. Dr. Barentsz is arts en behaalde zijn doctoraat in 1990. Sinds 1998 is hij hoogleraar Radiologie (Radboud Universiteit / Radboudumc) en sinds zijn academisch pensioen eind 2022 werkzaam voor de Andros Clinics. Hij is daar hoofd van de afdeling beeldvormende diagnostiek.
Carin Janssen volgde diverse bedrijfskundige en projectmanagement opleidingen en de kunstacademie en heeft veel ervaring in sociaalpsycho-therapie en natuurgeneeskunde, alsmede in het Nederlandse en buitenlandse bedrijfsleven. Zij is uitvinder in hart en nieren en kunstenaar.

Plaats: Gemeenschapshuis de Wieken, Esdoornlaan 5, 6584 BD Molenhoek.
Aanvang: 20.00 uur precies.

Stichting Culturele Activiteiten Molenhoek @ 2018