Dinsdag 24 oktober 2023, 20.00 uur:

"Kunst in de Sint Stevenskerk van Nijmegen",
Trix en Koos Willemse.

Al 750 jaar is de Sint Stevenskerk het hart van Nijmegen. Tussen 1273, het jaar van de inwijding, en 1600 heeft ze heel wat veranderingen ondergaan, ze werd steeds groter en mooier. Maar de 80-jarige oorlog en de reformatie gooiden roet in het eten: voor verdere uitbreiding was geen geld meer. En de beeldenstorm betekende het einde van de bijna dertig altaren en andere "paapse stoutigheden". In 1591 werd de Stevenskerk protestant, het interieur werd daaraan aangepast.

In de Tweede Wereldoorlog werd de kerk door de bombardementen zwaar beschadigd. Mede doordat de toren was omgevallen, bleek een omvangrijke restauratie noodzakelijk te zijn. Nu zien we weer een kerk met een heel fraaie gotische buitenkant: een lust voor het oog.

De schatten binnen vallen misschien niet meteen op, maar ze zijn er wel: het grafmonument voor Catharina van Bourbon, middeleeuwse wandschilderingen, kroonluchters uit de 17-de eeuw, fraaie grafzerken, eigentijdse gebrandschilderde ramen, en nog veel meer.

Trix Willemse heeft algemene taalwetenschap en kunstgeschiedenis gestudeerd. Zij is wetenschappelijk medewerkster geweest en lerares Nederlands. Koos Willemse is als docent chemie werkzaam geweest bij de Radboud Universiteit in Nijmegen. Sinds ze met pensioen zijn, besteden Trix en Koos veel tijd aan kunst, vooral middeleeuwse. Trix geeft cursussen kunstgeschiedenis; zij en Koos worden regelmatig gevraagd om lezingen te houden. Verder zijn ze actief als vrijwilliger bij de Sint Stevenskerk in Nijmegen, waar ze o.a. rondleidingen verzorgen.

Plaats: Gemeenschapshuis de Wieken, Esdoornlaan 5, 6584 BD Molenhoek.
Aanvang: 20.00 uur precies.

Stichting Culturele Activiteiten Molenhoek @ 2018